Elkészült az első átfogó felmérés a németországi borturizmus gazdasági jelentéséről a Német Borintézet és a geisenheimi borászati főiskola gondozásában. A kutatás során két éven keresztül 900 borászatot és 4500 turistát faggattak a készítők.

A felmérésből kiderül: a tizenhárom németországi borvidék olyannyira csábító már a hazai turisztikai piacon, hogy Németországban évente 50 millióan utaznak el elsősorban a bor miatt valamely borvidékre. Itt összesen 5,5 milliárd eurót (átszámítva 1 760 milliárd forintot) költenek el kifejezetten borral összefüggő szolgáltatásra (például borvásárlásra, borkóstolásra, borvacsorára), amivel nagyjából 75 ezer munkahelyet finanszíroznak. 

A teljes képet nézve még nagyobb összegekről van szó. Ha egy borvidéket valaki nem csupán a bor miatt, hanem más, ottani szolgáltatások vagy látnivalók miatt keres fel - és ilyenből van bőven, elég ha csak a Rajna-parti várakra gondolunk -, úgy a felmérés már 412 900 munkahelyet és 29,9 milliárd eurós (10 ezer milliárd forintos) forgalmat tart számon.

Ezeket a vidékeket az őket meglátogató turisták 13 százaléka célzottan a bor miatt kereste fel, azaz ekkora arányban látogattak meg a turisták egy vagy akár több borászatot is. Ez a 13 százaléknyi vendég ráadásul átlagon felül is költ: ez onnan derült ki, hogy a borászatokat látogatók a borvidékek turisztikai bevételeinek 18 százalékát adják.

De honnan tudták a felmérés készítői, ki a borturista, és ki az, aki inkább a táj szépségéért, a kastélyokért, várakért, túrázási lehetőségekért látogatott el mondjuk a Mosel-völgybe? A válasz egyszerű: részletesen kikérdezték őket, mire mennyit költöttek naponta a nyaralás során, így rögtön tudni lehetett, ki érdeklődik intenzíven a bor iránt.

A felmérés ötlete azt követően pattant ki a geisenheimi borászati főiskola egyébként magyar származású professzora, Szolnoki Gergely fejéből, hogy a német szövetségi kormány 2015-ben a borturizmust fontos piaci szegmensnek nevezte a turizmusban. Monika Reule, a Német Borintézet vezetője úgy látja, rengeteg a lehetőség még ebben az ágazatban, hiszen több borvidék még nem használta ki teljesen a borturizmusban rejlő potenciált. A felmérés készítői, Szolnoki Gergely és Maximilian Tafel pedig azt hangsúlyozta, hogy a borturizmus jelentős gazdasági tényező Németországban, és hiba lenne a politika részéről, ha elhanyagolná azt.