Mi volt a magyar borászat elmúlt harminc évének legnagyobb tanulsága?

Az egyéni sikerek ellenére az ágazat szerkezeti megújulásának alapjait sem sikerült lerakni. Az olyan összefogásaink, mint a BalatonBor nem pótolják a szövetkezeti rendszer és a régiómarketing akut hiányát - amit sem az ágazati, sem az országmarketing nem pótolhat, legfeljebb a tömegboroknál, de a régiós karakterre épülő minőségi borversenyben semmiképp.

 

Mi volt a legmeglepőbb az elmúlt harminc évben?

A legmeglepőbb, hogy a borpiac globális szereplői máig nem tarolták le úgy a magyar belpiacokat, ahogy akár szomszédos országokban is láthattuk. A külföldi borok aránya a magyar piacon máig csekély, de emiatt sajnos buborékban él az ágazat, és máig nem került valódi versenyhelyzetbe fő piacán, a hazai piacon.

Azt, hogy mennyire versenyképes egyébként a magyar bor az európai piacon, azt a külpiacokon mérhetjük le: nagyon kevéssé. A borágazat nagyjából az egyetlen az agráriumban, amelyet az európai verseny nem döntött be és nem váltak benne dominánssá nagyobb külföldi befektetők - mint például a sörszektorban -, de ez sajnos egy mesterséges állapot, nem a magyar borok nagyobb versenyképessége miatt van.

 

Mi volt az elmúlt harminc év legnagyobb kudarca?

Hogy máig nem sikerült kialakítani egy olyan, fogyasztók számára is elfogadott, jól értelmezhető európai eredetvédelmi rendszert, amiben az egyes borvidékek jól azonosítható karakterrel bírnak és ezekre épül a bormarketing rendszere, nem a borpiacot strukturáló régiós versenyhez képest esetleges más szempontokra.

 

Mi a legnagyobb sikere az elmúlt harminc évnek?

Egyéni sikerek, egyes borászok, pincészetek sikere, főleg belföldön. Ha viszont a borvidékek sikeréről kell beszélni, akkor Tokaj sikere egyben sajnos összefügg azzal, hogy a többi borvidék meg sem jelent, sőt: meg sem jelenhetett önállóan a magyar bormarketingben, annak teljesen elhibázott alapkoncepciója miatt.

Tokaj egyoldalú kiemelése, ami azt jelentette, hogy magyar bor egyenlő a tokaji aszúval, egyébként Tokaj bortermelésének körülbelül négyötödét is szinte ellehetetlenítette, mivel az aszú ott sem a termékpiramis alapja, sőt: még csak nem is a közepe. Ez tehát nem egy sikertörténet, kielemzése inkább azt mutathatná meg, mennyiben a magyar bormarketing állatorvosi lova.

 

Mit kíván a következő harminc évre?

Az előbbiekben felsorolt, tovább nem elodázható feladatok mielőbbi megoldását. Szakmai alapon és közösségi módon, alulról szerveződve.

 

A sorozatban eddig megjelent interjúk

+ Ifj. Tiffán Zsolt: Alapjaiban kellene átgondolni mindent