Nem mindennapi látvány fogadja a vendégeket a Lipóti Pékség Lipóton található boltjában. Az eladóteret ugyanis a társaság alapítójának egykori családi házától nem messze felhúzott sütőüzem felső szintjén alakították ki, így a vásárlók, miközben megkóstolják a péksütemények valamelyikét, széles, a plafontól a földig érő üvegtáblák mögül láthatnak rá az üzemcsarnokra és végignézhetik, miként készül például a Nosztalgia kifli.

Ez a helyszín azért is fontos a társaság életében, mert a már említett – jelenleg a sütőüzemhez tartozó irodaként funkcionáló – egykori családi házban kezdődött a Lipóti Pékség története, 1992-ben. Az alapító, Tóth Péter, aki korábban húsboltot üzemeltetett, épp azon gondolkodott, hogy bővítse tevékenységi körét, ehhez pedig egy utánfutóval felszerelt Zsigulival Észak-Európába utazott használt sütőipari berendezésekért. Ekkor azonban megismerkedett Oslóban egy magyar származású üzletemberrel, Triber Károllyal, akinek tanácsára elvetette a tervezett látványpékség gondolatát, és inkább egy a szomszéd falvakba is szállító, kis helyi pékség tervével tért haza.

Persze – mint elmondta – nem kevés aggodalma is volt az elképzeléssel kapcsolatban, hiszen nem ismerte a szakmát. Erre reagálva Triber Károly a pékmesterség kitanulását, illetve a környék legjobb pékének felvételét javasolta, amit Tóth Péter meg is fogadott.

„’92 tavaszán, a családi házunkban, nagymamám egykori szobájában alakítottam ki 4 fővel az első pékségem, a spájzban volt a lisztraktár” – emlékezett vissza Tóth Péter

Persze a cég fejlődése sem volt fordulópontoktól mentes. Miután már évek óta együttműködött egy multinacionális élelmiszerlánccal, 2006-ban Tóth Péter az egyre rosszabbnak talált feltételek miatt úgy döntött, hogy saját mintaboltokban terjeszkedik tovább cégével.

Ekkor több lehetséges helyszínt is kinézett, ahol szívesen nyitott volna új pékséget, ám az egyik bolt üzemeltetőjével hosszú tárgyalásaik ellenére sem tudtak megegyezni, ezért felvetette, hogy akár együtt is dolgozhatnának. Ez az ötlet alapozta meg a ma is működő, egységes arculatú alvállalkozói rendszert, amelyben a Lipóti Pékség sütőüzemei adják a technológiát és a termékeket. A közös munka ugyanis olyan jól működött, hogy hamar híre ment mindkét fél elégedettségének, és egyre többen jelentkeztek alvállalkozónak.

Mindig azt kérdezték a vevők, hogy hol az az igazi kenyér, kifli és zsemle, amilyen rég volt, úgy gondolom, hogy ezt hellyel-közzel sikerült megvalósítanunk – fogalmazott a cégvezető.

A franchise rendszert sütőüzemek vásárlása, majd a magyarországi mellett szlovákiai terjeszkedés, egységes arculat és 2016-tól a sajátmárkás termékek követték. Mára 68 alvállalkozóval, összesen 220 üzlettel a társaság szinte minden magyar városban megtalálható. Országos lefedettséggel naponta 150 ezer embert szolgálnak ki. A legújabb elképzeléseire vonatkozó kérdésre Tóth Péter aláhúzta, hogy az igazi nagy tervek csak most kezdődnek. A következő pár évben ugyanis becslése alapján akár 1000-1500 településen is jelen lehet a Lipóti Pékség.

Hatvanban egy nagyberuházás kezdetén állnak, amelynek révén a cégvezető szerint már a nyugat-európai pékségekkel is felvehetik a versenyt minőségben és hatékonyságban. Emellett Tóth Péter nem titkolt vágya, hogy ha a társaság kimerítette magyarországi lehetőségeit, Bécsben is nyissanak 3 mintaboltot magyar dolgozókkal.

Magyar dolgozókkal, magyar szemlélettel úgy gondolom, hogy Bécsben is versenyképesek leszünk”- vélekedett Tóth Péter.

Azt azért a vállalkozó is kiemelte, hogy az osztrák vásárlói szokások eltérnek a magyarországitól, ám – mint mondta – a Lipóti már rendelkezik akkora szakmai tapasztalattal, hogy le tudja gyártani azokat a péksüteményeket is, amelyeket az osztrák vásárlók igényelnek.

Arra a kérdésre, hogy hová juthat a következő 20 évben a Lipóti Pékség, a cég alapítója úgy látta: óriási lehetőségeik vannak, a sütőipar ugyanis más területekhez hasonlóan szintén hatalmas fejlődés előtt áll, így a távoli jövőben digitalizálva, szinte emberi munkaerő nélkül gyárthatnak jóval hatékonyabban kiemelkedő minőségű termékeket. Ha pedig egy piaci szereplő ezt eléri, azzal a hagyományos technológiákkal már nem is nagyon lehet versenyezni. Jelenleg persze egy frissen alapított kicsi, például kézműves pékség is sikeres lehet, nagyban azonban már csak hatékony szervezéssel és minőségi termékpalettával érdemes – tette hozzá Tóth Péter.

Utóbbi, a minőség jelenleg is a Lipóti sikerének titka – vélekedett az üzletember. A minőség ugyanis nem csak a vásárlók visszatérésére lehet garancia, de ha jobb áron lehet értékesíteni a termékeket, be lehet építeni árukba a folyamatosan növekvő munka- és közterheket. A Lipóti elmúlt 25 évben 20-30 százalékkal adta drágábban termékeit az országos átlagnál, mégis voltak vásárlóik.

Ha minőségben mi leszünk a legjobbak, mi leszünk a bajnokok” – hangsúlyozta a cégvezető, majd hozzátette: „A Nosztalgia kifli példája is ezt mutatja. Korábban egy közepes minőségű kiflit 30-35 forintért alig tudtak eladni. 75 forintért ugyanolyan súllyal, extra jó minőségben, szinte nem tudunk annyit gyártani, amennyit el tudunk adni.”

Bár az üzletember a 700 lakosú Lipót közösségének építésére is sok energiát fordított – 2006 óta pártoktól független polgármesterként a települést is vezeti –, mégis családjára, három felnőtt fiára és 12 éves lányára a legbüszkébb. Mindhárom fia a cégénél dolgozik, a legidősebb a kereskedelemben, a két fiatalabb pedig a szakmát tanulja.

Üzleti szemléletét Tóth Péter úgy foglalta össze, hogy nem problémák vannak az életben, hanem megoldandó feladatok. Mivel családi vállalkozásként működnek, így gyorsan tudnak döntést hozni, ám talán ennél is fontosabb az a falusi, kisközösségi szemlélet, amelyben a becsület az első. Mint mondta:

Nekem teljesen természetes, hogy mindét fél megtalálja a számítását, és tudom, hogy akkor vagyunk hosszú távon sikeresek, ha ez működik. Nem 20 oldalas szerződésekről szól a világ, hanem egymás szemébe nézünk és kezet fogunk. Szerintem ez a siker egyik titka.”

A hosszú múltra visszanyúló stabil együttműködés a legjobb referencia mindenki számára –hangsúlyozta Tóth Péter, majd hozzátette: ezért is bízik meg már több mint 3 évtizede pénzügyi partnerében, az OTP Bankban. Nagyon sok múlik egy társaság szemléletén és – mint mondta – számára nagyon sokat számított az OTP Banknál tapasztalt gyors, pontos és személyes kapcsolatokra is építkező ügyintézés.

Most, hogy a tervezett, 7-8 milliárd forintos hatvani beruházásnál is együtt dolgozunk, és még komolyabb kapcsolatba kerültünk a pénzintézettel, látható, hogy az OTP Agrárt is rugalmasság, megbízhatóság és igazi szakértelem jellemzi” – fogalmazott Tóth Péter.

A cégvezető kiemelte, hogy mikor legutóbb a pénzintézet az említett beruházás kapcsán megvizsgálta a számaikat és életképesnek, támogathatónak találta a Lipóti terveit, majd kezet nyújtott, az számára újabb inspirációt jelentett.

 

Az OTP Agrár sikeres magyar vállalkozásokat bemutató sorozata korábban a Szarvasi Mozzarella Kft-t, majd a Pankotai Agrár Zrt-t mutatta be egy-egy rövidfilmmel, amelyeket csak a YouTube-on több mint 269 ezren tekintettek meg.

 

Pénzügyi tanácsadásért keresse az OTP Agrár szakértőit ide kattintva.