Gyorsan mainstreammé válik a növényi alapú „hús.”

Két héttel a Burger King után, április 25-től egy másik amerikai gyorsétterem-lánc, a Del Taco is elkezdi árusítani a marhahús-alternatíva Beyond Meat (túl a húson) terméket, az éttermekbe látogatók vegetáriánus és vegán mexikói falatokat ehetnek.

A Del Taco lánc Amerika-szerte 580 helyen kínál mexikói ételeket, köztük április 25-től mind az 580 étteremben a stílszerűen Beyond Taco (túl a tacón) nevű kaját is. Két, vegetáriánus és vegán változatban fogják árulni, mindkettő 2,49 dollárba kerül. A vegetáriánus verzióban lesz cheddar sajt is, a vegánban avokádó helyettesíti a sajtot. (A Beyond Meat és a Del Taco közösen dolgozta ki az új recepteket.)

Ha pedig valakinek nincs kedve a taco menühöz, burrito és nacho közül szintén választhat.

A hús nélküli húsokat készítő startupok, mint például a Beyond Meat és a Burger Kinggel társult Impossible Food versenyt futnak egymással, hogy hagyományosan húsközpontú étteremláncokkal kerüljenek partnerségbe, és a láncok közvetítésével a szélesebb nyilvánosság is megismerje termékeiket.

„Egyértelműen beindult a dolog, és a mozgások túlmutatnak bármelyik érintett cégen, a verseny pedig kifejezetten jót tesz a szektor megismertetésének, népszerűsítésének” – nyilatkozta Ethan Brown, a Beyond Meat egyébként vegán alapító-vezérigazgatója.

A gyorsétterem-láncok szívesen összeállnak ezekkel a startupokkal, mert tudják, hogy vásárlóik közül egyre többen keresnek, például egészségügyi okokból húsnélküli lehetőségeket, és így nem utolsósorban (túl az egészségügyi szempontokon) komoly profit generálható.

A váltás nagyon bíztató mindazok számára, akik az állatokkal szembeni kegyetlenkedés vagy a klímaváltozás miatt növényi eredetű alternatívákkal helyettesítenék a húsevést. Ha elterjednek, sokszázezer állat menthető meg a nagyüzemi tenyésztéstől, a metánt termelő jószágok számának csökkenése pedig a globális felmelegedés elleni küzdelem része. Harmadik következmény: ezekkel az ételekkel szintet léphet az antibiotikumok elleni rezisztenciával szembeni kísérletezés is.

A Del Taco rugalmasabb a Burger Kingnél. Utóbbi „Lehetetlen Whopper” szendvicsében nincs marhahús, viszont ugyanazzal a majonézzel kínálják, mint a cég többi burgerét. Tehát nem vegán, míg a Del Taco egyaránt kínál vegán és vegetáriánus opciót.

Brown szerint a hús nélküli húst nemcsak vegetáriánusok és vegánok, hanem húsevők is kedvelik.

Cége már több sikert megélt. Januárban a Carl’s Jr. éttermek Beyond Meat alapú vegetáriánus burgert kezdtek el árulni. Az A&W tavaly óta Kanadában kínált „Beyond Burger” nevű szendvicsét nagyon szeretik a fogyasztók. A Quesada pedig az első mexikói lánc Kanadában, amely „Beyond Meat Burrito” ételt árusít.

A Chang.org a McDonald’s-ot hús nélküli opciókra kérő, 160 ezernél több aláírót jegyző petíciójával igyekszik meggyőzni a Finnországban, 2017-ben már McVegan burgerrel kísérletező céget. Az USA-ban viszont lemaradtak a Burger King mögött.

Lehet, hogy közben a Beyond Meattel tárgyalnak?