A kávékészítés (pörkölés, főzés stb.) tudománya évszázadok technológiai fejlődésének eredménye. Kereskedelmi útvonalak globális hálózata teszi lehetővé, hogy a cserjéből származó italt a termesztési helyszíntől akár tízezer kilométerre is élvezettel fogyasszák.

A Wikipédia definíciója alapján „a kávé egyrészt azon termékeknek a megnevezése, melyeket bizonyos kávéfajok magjainak feldolgozásával állít elő a mezőgazdaság és az ipar, másrészt annak az italnak a megnevezése, melyet az előbb említett termékekből készítenek, s amely világszerte népszerű élvezeti cikk.”

Egy merész startup még jobban növelné a távolságot, és a világűrben pörkölne kávét.

„Ideje, hogy űrtechnológiával forradalmasítsuk a kávéfőzés gyakorlatát” – nyilatkozta hangzatosan Hatem Alhafaji és Anders Cavallini, a Space Roasters két alapítója.

„A világűr és a kávé iránti szerelmünket tudománnyal és mérnöki diszciplínákkal, újítással és tervezéssel összekombinálva, elsőként próbálkozunk azzal, hogy a földinél is jobb kávékat készítsünk az űrben” – fűzték hozzá.

Az űrszakértőkből álló 27 fős csapat 15 országból gyűlt össze. Kérdés persze, hogy a szakértelem mennyire garantálja a kiváló minőségű kávét… Szkeptikus fők szerint jelentősen túltervezhetik az eleve nem létező problémára adott megoldást.

A startup az űrből a Földre történő visszatérés közben, az atmoszférában generált hőt használná a kávészemek pörkölésére. Kávészállításra speciális űrkabint is fejlesztettek, amelyet ejtőernyővel juttatnának vissza az anyabolygóra.

Rossz hír, hogy az ár kicsit borsos lenne. Az Ars Technica számításai szerint egy csésze kb. 500 dollárba kerülhet. Egyelőre persze találniuk kell a kabint az űrbe szállító céget. A The Guardian értesülései alapján a Rocket Labbal és a Blue Origine-nel már folynak is a tárgyalások.

A nevetségesen abszurd ár mellett a startup honlapján olvasható szöveg sem túl meggyőző. „A 27 szenvedélyes űrszakértő” annyit jelent, hogy „az űr és a tudomány összehozza az embereket” – írják, ami egyrészt igencsak általános, másrészt mi köze a kávépörkölés és kávéfőzés művészetéhez? Ettől lesz jobb a kávé?

Aligha. Mindenesetre megkezdődött a még nem létező termék körüli marketingkampány. Annyit viszont már sikerült elérniük, hogy az ötlet komoly mainstream médiafigyelemben részesül.