Japán egyik büszkeség a konyhája, gasztronómiai kultúrája olyannyira magas színvonalat képvisel, hogy még áruházakban is remek minőségű ételsorokat válogathatunk össze. Többek között azért, mert hatalmas a választék, a legegyszerűbb boltokban is kifejezetten változatos és ízletes fogásokat vásárolhatunk.

Az ország egyik boltlánca, a Lawson elsősorban a sült csirkéjéről ismert Japán-szerte. Persze másról, az új technológiákhoz való gyors alkalmazkodásról is, néhány hónapja például gombócot főző robotot kezdtek alkalmazni. Különlegességét és aktualitását a kettő kombinációja adja.

A nagyon ízletes, falatnyi méretű nuggetek a boltokban készülnek, menetközben is fogyaszthatók, de a legtöbb sült ételhez hasonlóan, mihelyst kihűlnek, eléggé ízetlenné válnak.

A jövőben viszont másként lesz – ígéri a Lawson.

Az ok? A tokiói TOC Oszaki boltban (Shingawa városrész) december 11-én munkába állították a csirkét sütő, másfél méter magas Karage-kun robotot. A gép a tapasztalatok alapján kb. 80 százalékkal gyorsabban dolgozik, mintha hagyományos megoldásokkal sütnék ugyanazt a csirkét, azaz a munkát a személyzet végezné el.

Ez persze egy kicsit lassabb, mint felmarkolni egy kajás-dobozt, de ha értékeljük a friss ételeket, akkor megéri a pluszvárakozás.

A pénztárnál fizetünk, és kapunk egy papírzacskót. A roboton leszkenneljük a bárkódot, a dobozformájú gépbe tesszük a zacskót, és kb. egy perc múlva megkapjuk a csirkét.

A robotizáció okai azonban nemcsak gasztronómiaiak, hanem a munkaerőhiány is indokolja. A Lawson vezetősége elmondta, hogy télen sokan vásárolják a sült csirkét és más meleg ételeket, a boltok viszont a kevés alkalmazott miatt nem tudnak elegendő mennyiséget készíteni. Csökkenő alkalmazott-létszám mellett nehéz fenntartani a korábbi hatékonyságot, ami azért is nehéz, mert úgy kell tenni, hogy a dolgozókat ne terheljék túl.

Egy kis statisztika: a Lawson évi mintegy 40 millió tonna csirkéből kb. 2 milliárd falatot süt.