Idén ünnepli 20. születésnapját a 90-es évek meghatározó romantikus vígjátéka, a Sztárom a párom, amelynek ikonikus jelentében a nézők megismerkedhettek egy furcsa étkezési szokással, az elhullott gyümölcsök fogyasztásával. Akkoriban a vegtarianizmus és az egyéb diéták még bőven humor tárgyát képezték (bár a filmben leírt gyümölcskosztnak Steve Jobs is lelkes szószólója volt a 80-as években), mára azonban az egyre gyakoribb ételallergiák és összetevőérzékenységek miatt a speciális étrend megszokottá vált.

A vegánságra mégis sokan néznek ferde szemmel, nem értik pontosan miről van szó. Erről tanúskodik a Google, ahol a „mi az a vegán?” kifejezésre angolul közel kétmilliárd, magyarul több mint három és félmillió találat érkezik.

Mi az a vegán?

Gyakran keverik a veganizmust a vegetáriánussággal. Míg az utóbbi húsmentes értendet jelent, a vegánság egyfajta állatjogi mozgalom, amely elutasítja az állatok kizsákmányolásának minden formáját, így fogyasztásukat és felhasználásukat is. Az állatok szabadságához és élethez való jogának elismerése miatt a húsfogyasztás tiltásán túl semmilyen állati eredetű élelmiszer nem kerülhet a tányérra, tehát a tojás, a tej vagy éppen a méz is tilos. Ugyanígy az állati eredetű termékek használata, amibe beletartozik a bőr és a szőrme, illetve az állatkísérletekhez köthető kozmetikai vagy háztartási cikkek is.

A kifejezés Donald Watsonhoz, a brit Vegán Társaság alapítójához köthető, aki 1944-ben használta előszőr, mint „tejtermék nélküli vegetáriánus”. 1951-től él a mai állatvédelmi meghatározás.

Raoul, a Vegan Corner YouTube csatorna üzemeltetője (az első olyan csatorna, amely teljesen növényi alapon főz) szerint gyakori hiba, hogy sokan azt hiszik a vegánok egyszerűen húsmentesen étkeznek, pedig „a valóság ennél sokkal több”.

A vegánok ellenzik a gyapjút?

Raoul többször beszélt már nézőinek arról, hogy a legtöbb vegán ellenzi a gyapjút, mivel bár annak levágása nem jár azonnal az állat megölésével, de egy élőlényt mindössze a szőre miatt tartani, majd, amikor már nem hoz megfelelő minőségű gyapjúalapanyagot, húsipari feldolgozásra küldeni, a vegánok szerint kegyetlenség.

A vegánok ellenzik az kisállatok tartását?

Erről megoszlanak a vélemények. Sok vegán egyszerre lelkes kutya- vagy macskatartó is, mások viszont ellenzik a kisállatkereskedésben megvásárolható állatok tartását. Megint mások úgy vélik, vásárolni nem jó, de befogadni már állatvédelmi cselekedet, ezért azzal nemcsak nincs probléma, de támogatni is kell – amennyiben persze állathoz méltó körülmények közé kerül a kisállat a befogadás után. Ebbe pedig nem fér bele például a madarak ketrecben tartása.

Hogyan sütnek a vegánok süteményt?

Tej, tojás, liszt, cukor, vaj, csokoládé. Ezek a megszokott süteményhozzávalók hiányoznak a vegánok konyhájából. Ám a tojás kivételével mindegyiknek van vegán megfelelője. A tojás helyett tojáspótlókat használnak, elterjedt továbbá a banán, az almaszósz, a chiamag és a lenmag fogyasztása. A brit konyha egyszerűen elkészíthető kekszei közül pedig sok alaprecept szerint is vegán.

Hogyan pótolják a vegánok a kalciumot és a fehérjebevitelt?

A kalcium igen fontos „csontjaink egészségéért” – ahogy a népszerű reklám fogalmaz. Leginkább tej vagy joghurt fogyasztásával ehetünk elég kalciumot, ám ezek mind tiltottak a vegán étkezés szerint. Az alternatívák között szerepelnek különféle saláták, petrezselyem, kelkáposzta, bab és szárított füge.

A fehérjeszegénység a vegán étrend egyik lehetséges hátulütője, de a dió és az egyéb magok, illetve a különféle gabonás jó alternatívát biztosítanak. Kiváló proteingazdag étrendet lehet összeállítani zöldségekből és barna rízsből például, ám a tudósok egyetértenek, hogy a vegán diétát tartóknak nagyon kell figyelniük a megfelelő napi fehérjebevitelre.

A vegán étrendnek általában magasabb a rost, magnézium, folsav, vas, C- és E-vitamin, illetve növényi hatóanyag tartalma, ezzel szemben szegény kalóriában, telitett zsírsavakban és koleszterinben. Azonban az omeg-3 zsírsavak, a D- és B12-vitamin is hiányzik, így a teljes értékű étkezéshez ezeket művi úton kell pótolni.

Egészségesebbek-e a vegánok?

Jelenlegi kutatások azt bizonyítják, hogy a vegetariánusok és a vegánok kisebb eséllyel lesznek rákosok vagy küzdenek majd szívproblémákkal, mint a húsfogyasztók. Ugyanakkor a kutatások azt is bizonyították, hogy a vegánok nem feltétlen élnek tovább hűsfogyasztó társaiknál.

A szívbetegségek elleni védelem miatt bizonyos állóképességi sportágak versenyzői – így számos ultramaratonista vagy a Vasember triatlonista – gyakran folytat vegán életmódot. Ők az amerikai a kanadai dietetikai szövetség kimutatásait szokták idézni, amelyek szerint a vegán diéta bármely életciklusban elkezdhető és folytatható.