A Ford Motors Michigani Kutatás és Innováció Központjának egyik csoportja a Nature-ban publikált tanulmányt a valaha sci-finek tűnt, ma viszont már egyre közelebbi realitásnak ígérkező repülő autókról. A szerzők kimutatták: ezek a (fenntartható mobilitást célzó) futurisztikus elektromos járművek környezetbarátabbak, mint a csak földön tevékeny, „közönséges” elektromos autók. Kevesebb mérgező gázt bocsátanak ki, csökkentik a dugókat, az utakon közlekedő járművek számát.

Egyelőre azonban akad egy komoly probléma.

Egyes technológiai feltételek hiánya és a praktikusságukkal kapcsolatos bizonytalanságok miatt kérdéses, hogy időben megjelennek-e, nyújtanak-e segítséget az energiaválság és az utak túlzsúfoltságának kezelésében.

Már, ha egyáltalán megjelennek, és a fejlesztéseket vezénylő cégek nem dobják félre ígéretes projektjeiket.

Tételezzük fel, hogy eljön az idejük, és első hallásra ugyan hihetetlennek tűnik, devalóban hatékonyabbak a „gázzabálóként” működő hagyományos autóknál, a repülőgépekről nem is beszélve.

Pedig a repülés hatékony tevékenység, egyes madarak például táplálkozás nélkül repkednek kontinensről kontinensre. Persze egy autó nem albatrosz, de egy Boeing 737 sem az.

Egy autót többféleképpen lehet repülésre „bírni”, a talajról való felemelkedés viszont mindig túl problémás. A tanulmány alapján az úgynevezett „vertikális felszállás és landolás” (VTOL) a legígéretesebb. A gyorsan fejlődő elosztott elektromos meghajtás (DEP) technológia teszi azzá – így egyrészt hatékonyabb az utazás, másrészt csendesebb a leszállás, a technika jobban kezeli a különféle zajok forrásait.

A szárny és a meghajtó optimalizálása, madármintára történő hosszú, vékony és sok mozgó felülettel rendelkező szerkezetté alakítása szintén növeli a hatékonyságot.

Csakhogy ezek a megoldások elsősorban városon belüli közlekedésre, például pizza házhozszállítására jók, de az energiaválságot az ígéretes jövő ellenére sem képesek kezelni.

Pedig egy 100 kilométeres úton, azonos utaslétszámmal egy elektromos repülő autó 35 százalékkal energia-takarékosabb, mint a benzinnel működő hagyományos autók. A földi elektromos autóknál szintén kevesebbet fogyasztanak, 100 kilométeren 6 százalék a különbség.

A jövőt illetően eleintevalószínűleg csak taxiként és élelmiszereket stb. szállító járműként fognak előre meghatározott útvonalakon működni.