Az európai autókiállításokon és a beszállítóipari szakvásárokon a közönség javarésze bámészkodó vagy szakmabeli, az Agromashexpón nekem úgy tűnt, hogy az itt megjelentek szakmabeli bámészkodók. Az autókiállítások nem szakmai látogatói csak álmodoznak egy-egy jó autóról, az agrárkiállítás résztvevőinek mind van otthon egy-egy kiállított darab, csak lehet, hogy éppen nyolc évvel korábbi példány. - Hát, hogyne mennék! Kell vegyek egy traktort - mondta Kálmán barátom, amikor arról kérdeztem, kinéz-e idén a Hungexpón tartott többnapos banzájra. - Miért, nem jó a régi? – kérdeztem tőle. - De jó, semmi baja, alig ötezer munkaóra van benne, de kéne egy új.

Kálmánnal végül nem futottam össze, de találkoztam több ezernyi sorstársával, mondhatni kollégájával, akik elhozták magukkal mamájukat, papájukat, gyereküket, unokájukat, barátjukat, beosztottjukat, napszámosukat, hogy megszemléljék tavaly óta mit változott az agrárvilág. A táncoslányok show-ja kevésbé kápráztatta el őket, sokkal inkább azon néztek nagyot, hogy nem vehetnek sört, mert a Hungexpó idén készpénzkímélő rendezvényként hirdette meg az eseményt. Aki elég korán ébredt, az a bejáratnál észrevette az újítást és kiváltotta a délelőttig tartó hatalmas sorokat kiállva a fizetéshez szükséges érintős plasztikot, aki nem, az sem dőlt a kardjába, hanem szépen belenyúlt a tarisznyába és kivette a saját útisörét.

A pálinkaszag minden nagyobb pavilont betöltött, először azt hittem, a pálinkafőzés kiemelt szerepet kapott idén. De nem. Ha két-három-öt ismerős találkozott, előbb-utóbb előkerült a butykos, a nyakban hordott védőitalos flaska, a szívtájékot melegítő laposüveg, sőt számos látogató pohárkészlettel érkezett. Nem műanyagpohárral, dehogy, ez mégis egy rangos szakvásár! Egyesek kristály felesekkel, mások kerámia stampedlikkel zörögték végig a hosszú utat.

Valószínűleg azért nem értettem a kiállítás elrendezésének a logikáját, mert először járok ilyenen, de sok rációt nem fedeztem fel a különböző csarnokok tematikájában. Mindenütt kiállítottak traktorokat, kombájnokat, kultivátorokat, permetezőket, szárzúzókat, talajművelőket, hígtrágya-kijuttatókat. Szerencsére a csarnokok közt is volt szép számmal látnivaló, aki nem hozott pálinkát, az szabad szemmel is jól látható pénzért (ki volt írva, hogy csak készpénzt fogadnak el, ők ezek szerint nem vették a lapot) mindenféle szíverősítőt vehetett - ha az asszony ki nem szúrta. Voltak tematikus sátrak is. Az egyikbe benéztem - ami majdnem az életembe került, mert a küszöböt balesetveszélyesen alakították ki - de bent ugyancsak traktorok, kultivátorok, boronák, tárcsák, szórólapot osztogató lányok és rengeteg leszórt szalma fogadott. Sok mindenről nem tudtam, micsoda, de ezzel nem lehettem egyedül. - Mi ez? Ez egy kézi izé – válaszolta az egyik eszköz mellett a férj a feleségnek.

A viszonylag rendezett sorból csak a B pavilon agrárshow-ja lógott ki, ahol feltételezésemmel ellentétben nem élő gépbemutatókat tartottak, hanem sok traktort, kultivátort, kombájnt és egyéb gépeket állítottak ki. Gondolkodtam a különbségeken, aztán rájöttem, hogy talán itt több paprikát tettek a kolbászzsírba – ugyanis minden pavilon körül bőséggel sültek a különböző húsok. Vendég alig, mert pénzük volt ugyan, érintős plasztikjuk nem, ezért hát inkább pálinkát ittak.

Igazi felüdülést jelentett a borász-szőlész kiállítás, amely a 17-es és 18-as csarnokban kapott helyet. Itt kevesebb volt a traktor, kultivátort pedig egyet sem láttam, préseket, bogyózókat és darálókat annál inkább, sőt még Erdei Zsolttal is összefutottam, aki éppen németekkel üzletelt. Nem a bokszról, hanem a borról beszéltek. Ez a csarnok azért érdekes, mert csoda, hogy nem süllyedt el szégyenében ennyi ember láttán. Úgy tűnt, elszámolták a vendégeket és az istálló végében is megterítettek a násznépnek. A borász szakma szebb körülményeket is megérdemelne, de az mondja ezt, aki először jár az Agromashexpón.

Nézzük inkább, mi maradt meg ebből a napból. Íme, egy szubjektív válogatás a látnivalókból.

Pellenc Optimum 660 négykerék-meghajtású önjáró szüretelő 4,4 literes, 150 lóerős motorral, 5-10 pár rázókarral, sorérzékelő szenzorral

 

Gea automatizált fejőgép

 

Lamborghini Spire F 90.4 GS 88 lóerős kertészeti traktor és Lotti CT 20 E csonkázó gép előmetszővel

 

Massey Fergusson Ideal 8T kombájn a második legnagyobb típus a szériában. 538 lóerős motorral, duplarotoros cséplőrendszerrel, 17 100 literes magtartállyal és 210 liter/másodperces ürítési sebességgel rendelkezik

 

JCB 560-80 Agri Pro teleszkópos rakodógép. Motorja 4,8 literes, 145 lóerős, 560 Nm-es legnagyobb forgatónyomatékát 1500-as percenkénti fordulaton leadja. Legnagyobb sebessége 40 kilométer/óra, emelési kapacitása 6 tonna, maximális emelési magassága 7,9 méter, fordulási sugara 4,1 méter

 

Rebell classic T 600 félig függesztett rövidtárcsa. Tömege 5410 kilogramm, minimális vonóerőigénye 180 lóerő, munkaszélessége 6 méter, tárcsáinak száma 50

 

Energreen Robogreen 3 lóerős dízelmotorral szerelt robotfűnyíró. Tömege 1040 kilogramm, teljesítménye 40 lóerő, a vágófej munkaszélessége 130 centi, kések száma 22, munkasebessége 0-4 kilométer/óra, vonulási sebessége 0-7 kilométer/óra

 

John Deere 5090GF 90 lovas traktor és Pellenc Grape’s Line 80 SP szüretelő

 

Hagie STS 12 önjáró permetező. 6,7 literes Cummins dízelmotorja 300 lóerős, összkerék-meghajtása intelligensen vezérelt, hasmagassága 197 centiméter, a gép teljes magassága 392 centi. John Deere precíziós gazdálkodási megoldásokra előkészítve

 

Gaspardo MTE 300 hatsoros szemenkénti vetőgép. Rugók segítségével állítható talajnyomás, duplatárcsás vetőcsoroszlya, 60 literes magtartály-kapacitás

 

Pneusej Venga 600 4 méteres kombinált pneumatikus gabonavetőgép

 

 

Zetor Crystal traktorok 144-171 lóerős teljesítménnyel, rugózott első híddal és rugózott vezetőfülkével, 300 literes üzemanyagtartállyal

 

MTZ-952.6 traktor 95 lóerős, turbós dízelmotorral, legnagyobb nyomatéka 464 Nm, fajlagos üzemanyagfogyasztása 223 g/kWh. Maximális vontatható tömeg 17 700 kilogramm

 

Omikron OMKT – 6VH kompakt tárcsa ékgyűrűs elmunkálóval. Tömege 4150 kilogramm, erőgépigénye 200-220 lóerő, munkaszélessége 6 méter, szállítási szélessége 3 méter

 

Boguslav Atlant 3200/24 vontatott permetező LED-es keretvilágítással, 7 szekciós szakaszkiépítéssel, 3 állású szórófej légbeszívásos fúvókákkal

 

Valtra T 254 traktor, 220-250 lóerős teljesítménnyel, emelőművének emelési képessége 8,1 tonna, hasmagassága 600 milliméter

 

Dammann DT 2400H S4 Highlander permetezőt a kukoricabogár elleni védekezéshez és a napraforgó deszikáláshoz is lehet használni. Hathengeres Daimler Chrysler dízelmotorja 258 lóerős, tartálytérfogata 5000 liter is lehet, munkaszélessége 24-27-28-30 méter. Haladási sebessége 0-50 kilométer/óra

 

McHale R68-78 kétrotoros középrendrakó

 

Case IH Quadtrac 620 traktor. 12,9 literes hathengeres motorja 628 lóerős, végsebessége 40 kilométer/óra, üzemi tömege 27,7 tonna

 

Kép és szöveg: Biró Csongor