A mezőgazdaság és az élelmiszeripar automatizálásához kapcsolódó párhuzamos jelenség, tendencia, hogy nagyáruházak, nagyáruház-láncok is egyre több robotot alkalmaznak, infokommunikációs megoldásokkal próbálják tartani a versenytempót, ki megőrizni és növelni előnyét, ki csökkenteni a hátrányát.

A Walmart az új infokom technológiákkal kísérletezők egyik élharcosa. Az áruházlánc például ezer autonóm robottal bővíti munkaerejét.

„Az automatizáció egyes nem kedvelt, nem szívesen végzett feladatok alól tehermentesíti a dolgozókat. Ugyanakkor folytatjuk az új munkahelyek megteremtését is” – mondta Mark Propes, a Walmart egyik vezetője.

Egy alkalmazottjuk viszont máris panaszkodik a robotokra. Elmondása szerint a gépek mellett még unalmasabb munkát kell végeznie, gyakorlatilag babysitter feladatokat lát ál, és közben a vásárlókra is oda kell figyelnie, hogy a robotok ne okozzanak kárt bennük.

A magát Markként azonosító személy az NPR rádió egyik betelefonálós műsorának vezetőit hívta fel, s mondta el panaszait. Az autonóm robotokkal nem lett kevesebb munkája, sőt…

„Okostelefonunkkal összekötjük őket, és a robot szöveges üzenetet küld, ha segítségre szorul. Egyik este 11.07-kor, 11.10-kor, 11.23-kor, 11.25-kor stb. kellett segíteni neki. Annyi időt töltöttem vele babysitterkedéssel, amennyi alatt egy automata súrolókefével sok tárgyat megtisztítottam volna” – magyarázta Mark.

Szerinte ha a robotok autonóm végzik a munkát, lényegében csak a könnyen kivitelezhető feladatokat csinálják meg. Például arra utasítják őket, hogy „mindig ugyanazokat a járatokat takarítsák, mert így állandó elfoglaltságot találnak nekik.”

Mark szerint a gépeket nem gondosan tervezték, és veszélyesek is lehetnek. Például PIN-kódot kell bepötyögnie, ha a robottal autonóm módban akar feltakaríttatni egy járatot, viszont, ha manuálisan akarja működtetni, semmit nem kell begépelnie. Ha a robot befejezte a súrolást, addig kell várakoznia, amíg valamelyik alkalmazott nem ad neki újabb feladatot.

„Várakozik, nem figyelnek rá, teljes működésben van, bárki belebotolhat, és akár el is indíthatja” – állítja Mark, akinek azért a rutinkérdést is feltették: nem fél-e attól, hogy a robotok elveszik a munkáját?

„Elég öreg vagyok, hamarosan nyugdíjba mehetek, de egyébként egyáltalán nem. Viszont nem ártana, ha valami más elfoglaltság után is néznének azok az idióták, akik csinálják és eladják ezeket a gépeket, mert különben az automata takarítórobotjaik kezelői fognak más munkát keresni” – válaszolta.

A Walmart egyébként épphogy csak befejezte a robotok tesztelését, és minél több adattal rendelkeznek a működésükről, annál inkább javítanak rajtuk, és idővel tényleg tehermentesíthetik a dolgozókat, mert ők végzik el a fárasztó monoton feladatokat.